Blinkering adviseert en begeleidt organisaties bij het ontwikkelen van nieuwe communicatiediensten en de opschaling daarvan.

 

“Blinkering”:
– een uitgekiende mediastrategie voor een reclamecampagne;
– aan- en uitgaan van waarschuwingslichten.

Uitgekiend en oplettend zijn daarmee de kernbegrippen van de dienstverlening van Blinkering.

Over Mir Wermuth

Mir Wermuth (1965) is gepromoveerd in de communicatiewetenschap en heeft een brede ervaring op het gebied van marktonderzoek, communicatieonderwijs en mediaconsultancy.

De rode draden door mijn loopbaan vormen:
- passie voor media en muziek
- oog voor talent
- nieuwsgierigheid naar effectiviteit van nieuwe ontwikkelingen

Na mijn studie Communicatiewetenschap, afgerond met een prijswinnende scriptie over de ontstaansgeschiedenis van hiphop in Nederland, was mijn honger naar nieuwe kennis nog niet gestild en ben ik begonnen aan een dissertatie over mechanismen achter de popularisering van underground-subculturen.

Welke rol spelen de media, de poppodia en de platenmaatschappijen bij het artistiek en/of commercieel succesvol vermarkten van urban music? Vragen waar ik in mijn proefschrift No Sell Out (in 2002 verschenen als handelseditie) antwoorden op heb geformuleerd.

Door de komst van het web werd in de jaren negentig mijn media-nieuwsgierigheid weer opnieuw aangewakkerd en heb ik met een aantal oud-medestudenten ACSI-i opgezet, een van de eerste bureaus dat usability-onderzoek uitvoerde voor onder andere de Postbank, Philips en Grolsch, waarbij de effectiviteit van websites vanuit het oogpunt van de gebruiker centraal stond.

 

In de jaren daarna heb ik me in de functies van research director en later new media director bij de mediabureaus Media Direction Nederland en OMD beziggehouden met het onderzoeken van de effectiviteit van integrale mediastrategieën, en het transparant en meetbaar maken van de ROI van online advertising, SEO en SEA. Klanten waren o.a. Honda, Telfort, Sony, Compaq, Carglass, Rijksvoorlichtingdienst.

Omdat ik het belangrijk vind dat alle opgedane kennis niet in de hoofden van mensen blijft zitten, en je nieuwe generaties moet stimuleren hun eigen passies en nieuwsgierigheid te ontwikkelen, heb ik vervolgens een aantal jaren als directeur leiding gegeven aan media-, communicatie- en muziekinstituten in het HBO, en enkele lectoraten opgezet bij Hogeschool Inholland en Hogeschool Utrecht.

Daarnaast heb ik een aantal bestuurlijke functies op het gebied van media en cultuur vervuld, waaronder commissielid bij de Raad voor Cultuur, bestuurslid van het Nationaal Popinstituut, lid commissie nieuwe media PMA, en lid van de landelijke adviescommissie Jeugd & Media.

Vanaf 2009 ben ik bestuurslid van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (SvdJ); vanaf september 2013 als vice-voorzitter.

foto door Mike van Bemmelen